Statut
fundacji “TERRA HUMANA”
w Warszawie
(Tekst jednolity statutu na dzień 10 maja 2016 r.)
Postanowienia ogólne
Art. 1
- Fundacja „Terra Humana” w Warszawie zwana dalej "Fundacją" została ustanowiona aktem notarialnym z dnia 6 września 2002 r. sporządzonym przez notariusza Alinę Cytryńską w Kancelarii Notarialnej w Warszawie Al. Solidarności 82A lok. 28 (Repertorium A Nr 2504/2002), którego kopia stanowi załącznik do Statutu.
- Fundacja działa na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 kwietnia 1984 r. - o fundacjach (tekst jedn.: Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 ze zm.) oraz w niniejszym statucie.
Art. 2
- Siedzibą Fundacji jest Warszawa, a terenem działania - obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Dla pełnej realizacji swoich celów Fundacja może działać poza granicami kraju.
- Fundacja posiada prawo powoływania podległych sobie jednostek w kraju i zagranicą.
Art. 3
Fundacja używa pieczęci z napisem: Fundacja „TERRA HUMANA” w Warszawie.
Art. 4
Celem Fundacji jest wszechstronny rozwój społeczeństwa polskiego na poziomie lokalnym i regionalnym w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju (ekorozwoju), a zwłaszcza rozwijanie aktywności społecznej i gospodarczej, wymiana doświadczeń i wzmocnienie społecznego potencjału rozwojowego, poszukiwanie nowatorskich rozwiązań problemów społecznych, podejmowanie działań edukacyjnych, pomocowych i charytatywnych oraz przekazywanie polskich doświadczeń zrównoważonego rozwoju, dobrych praktyk współpracy lokalnej i regionalnej poza granicami kraju.
Art. 5
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- rozwijanie przedsiębiorczości i podejmowanie inicjatyw zmierzających do wzrostu zatrudnienia, aktywizacji zawodowej bezrobotnych i zagrożonych bezrobociem, aktywizację zawodową kobiet oraz poprawę dostępu do rynku pracy,
- opracowywanie inicjatyw i podejmowanie działalności mającej na celu rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich, restrukturyzację polskiej wsi, rozwój przedsiębiorczości wiejskiej, wzmocnienie potencjału rozwojowego obszarów2 wiejskich, rozwój informatyzacji środowisk wiejskich w celu wyrównania szans dostępu do informacji,
- rozwój społeczeństwa obywatelskiego poprzez promocję Unii Europejskiej i działalność na rzecz integracji europejskiej, współpracę międzynarodową w zakresie wymiany doświadczeń i nowatorskich rozwiązań, transponowanie doświadczeń i rozwiązań polskich do krajów Europy Środkowej i Wschodniej, oraz świadczenie pomocy rozwojowej, rozumianej jako wspieranie rozwoju społecznego, gospodarczego i budowanie dobrobytu krajów rozwijających się,
- organizowanie pomocy charytatywnej, przeciwdziałanie patologiom społecznym i zagrożeniem bezpieczeństwa publicznego poprzez opracowanie i wdrażanie nowatorskich programów,
- akcje pomocy humanitarnej na rzecz potrzebujących w Polsce i poza jej granicami, w szczególności prowadzenie programów adaptacyjnych dla mniejszości narodowych, imigrantów i uchodźców oraz powracającej do kraju ludności pochodzenia polskiego,
- niesienie zorganizowanej pomocy oraz wspieranie Polaków i Polonii, zamieszkujących w szczególności w Europie Środkowej i Wschodniej poprzez upowszechnianie znajomości języka polskiego, polskiej kultury i tradycji narodowych, poprawę sytuacji społecznej i ekonomicznej, utrwalanie współpracy pomiędzy środowiskami polskimi i narodami kraju zamieszkania Polaków, przekazywanie polskich doświadczeń transformacji narodom krajów zamieszkania Polaków przy zaangażowaniu polskich środowisk,
- informację społeczną oraz programy promujące zasady ekologii i ekorozwoju, jako zrównoważonego rozwoju społeczeństw,
- wspieranie oraz prowadzenie placówek wychowawczych i oświatowych opartych o katolicki system wartości,
- podejmowanie działań na rzecz promocji kultury i sztuki w Polsce i poza jej granicami.
Majątek i dochody
Art. 6
Majątek Fundacji stanowi wkład pieniężny Fundatora w kwocie 10.000,00 złotych, stanowiący fundusz założycielski Fundacji, z czego kwotę 2.000,00 złotych Fundator przeznacza na działalność gospodarczą.
Art. 7
- Dochodami Fundacji są:
- odsetki od funduszu założycielskiego,
- środki pieniężne i rzeczowe z darowizn, ofiar, spadków, zapisów otrzymanych od osób prawnych i fizycznych - krajowych i zagranicznych,
- środki ze zbiórek i imprez publicznych,
- dotacje,
- wpływy z działalności gospodarczej,
- inne wpływy.
- Dochody pochodzące z darowizn, ofiar, spadków, zapisów i dotacji mogą być używane na realizację wszystkich celów Fundacji, o których mowa w art. 5, o ile ofiarodawcy lub organy dotujące nie postanowili inaczej.
Władze Fundacji i jej organizacja
Art. 8
Władzami Fundacji są:
- Rada Fundacji,
- Zarząd Fundacji.
Art. 9
- Rada Fundacji składa się z 3 do 5 członków.
- Członków Rady Fundacji powołuje Fundator i wskazuje Przewodniczącego Rady.
- Kadencja Rady Fundacji trwa 7 lat.
- Fundator ma prawo przekazać swoje uprawnienia Radzie Fundacji, która w takim
wypadku przekształca się w Zgromadzenie Fundatorów.
Art. 10
- Rada Fundacji może podejmować decyzje we wszystkich sprawach Fundacji.
- Do zadań Rady Fundacji należy w szczególności:
- propagowanie celów Fundacji,
- akceptowanie bieżących planów działalności Fundacji przedstawianych przez Zarząd Fundacji,
- rozpatrywanie rocznych sprawozdań z działalności Zarządu,
- powoływanie i odwoływanie Zarządu Fundacji,
- nadzór nad bieżącą działalnością Zarządu Fundacji,
- zmiana celu lub statutu Fundacji.
Art. 11
- Posiedzenia Rady Fundacji zwołuje jej Przewodniczący z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu.
- Posiedzenie Rady Fundacji odbywają się co najmniej raz w roku i zawsze wówczas, gdy zachodzi potrzeba.
- W posiedzeniach Rady biorą udział, bez prawa głosu, przedstawiciele Zarządu Fundacji.
- Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów. Na posiedzeniu konieczna jest obecność Przewodniczącego Rady lub wyznaczonego przez niego zastępcy. W razie równości głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego.
Art. 12
- Zarząd Fundacji składa się z 2 do 5 osób - Prezesa Zarządu, Wiceprezesa Zarządu i Członków Zarządu.
- Zarząd Fundacji powołuje Rada Fundacji.
- Zarząd powoływany jest na trzy lata. Te same osoby mogą wchodzić do Zarządu przez kolejne kadencje.
- Członkowie Zarządu pełnią swoje funkcje społecznie. W razie potrzeby mogą być zatrudniani przez Fundację.
- Prezes Zarządu zwołuje i przewodniczy posiedzeniom Zarządu.
- Zarząd odbywa posiedzenie przynajmniej raz na kwartał i zawsze ilekroć zachodzi potrzeba.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos Prezesa Zarządu.
Art. 13
- Zarząd kieruje bieżącą działalnością Fundacji, odpowiada za realizację jej celów statutowych, za wyniki działalności finansowej - pod kierunkiem i nadzorem Rady Fundacji.
- Rada Fundacji może uchwalić regulamin określający szczegółowo zakres działania Zarządu.
- Zarząd przedstawia roczne sprawozdanie ze swej działalności Radzie Fundacji do dnia 30 kwietnia roku następnego.
Art. 14
- Zarząd Fundacji reprezentuje Fundację na zewnątrz. Zarząd jest reprezentowany przez Prezesa lub Wiceprezesa jednoosobowo. Dla pracowników fundacji kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu prawa pracy jest Prezes Zarządu.
- Zarząd jest zobowiązany:
- przestrzegać celów Fundacji,
- używać środków Fundacji wyłącznie do jej celów statutowych,
- opracowywać do zatwierdzenia przez Radę Fundacji projekty działalności Fundacji.
- Zarząd jest uprawniony do podejmowania decyzji i zobowiązań finansowych zgodnie z postanowieniami statutu. Zaciągnięcie kredytu wymaga zgody Rady Fundacji.
Działalność gospodarcza
Art. 15
- Fundacja może prowadzić - właściwą dla jej celów - działalność gospodarczą, w rozmiarach służących realizacji celów Fundacji w zakresie działalności: handlowej, wydawniczej, reklamowej, doradczej i edukacyjnej.
- Przedmiot działalności prowadzonej przez fundację zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności:
- Przedmiot przeważającej działalności:
- 58-11-Z Wydawanie książek;
- Przedmiot pozostałej działalności:
- 46.49.Z Sprzedaż hurtowa pozostałych artykułów użytku domowego;
- 47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet;
- 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza;
- 70.21.Z Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja;
- 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania;
- 73.11.Z Działalność agencji reklamowych;
- 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów;
- 85.10.Z Wychowanie przedszkolne;
- 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Art. 16
Po podjęciu przez Fundację działalności gospodarczej, szczegółowe zasady jej prowadzenia zostaną określone w regulaminie działalności gospodarczej uchwalonym przez Zarząd i zatwierdzonym przez Radę Fundacji.
Przepisy końcowe
Art. 17
- Fundacja może połączyć się z inną fundacją utworzoną w celu wspierania działalności statutowej, na warunkach określonych umową obu fundacji.
- W sprawie połączenia, o którym mowa w ust. 1 uchwałę podejmuje Rada Fundacji na wniosek Zarządu, kwalifikowaną większością głosów. Uchwała nie zapada, jeżeli za jej przyjęciem nie głosuje Przewodniczący Rady Fundacji.
- W imieniu Fundacji umowę, o której mowa w ust. 1, zawiera Prezes Zarządu na podstawie uchwały Rady Fundacji, o której mowa w ust. 2.
Art. 18
- Zmiana celu lub statutu Fundacji wymaga uchwały Rady Fundacji podjętej kwalifikowaną większością głosów oraz zachowania formy przewidzianej w ustawie o fundacjach.
- Uchwała nie zapada, jeżeli za jej przyjęciem nie głosuje Przewodniczący Rady Fundacji.
Art. 19
- Decyzję o rozwiązaniu Fundacji podejmuje Rada Fundacji, z zachowaniem postanowień ustawy o fundacjach.
- Likwidację prowadzi likwidator wyznaczony przez Radę Fundacji.
- Majątek Fundacji, po zakończeniu jej likwidacji, przechodzi na cele charytatywne. Szczegółowe przeznaczenie majątku określi Rada Fundacji.
- O stwierdzeniu likwidacji Fundacji i przeznaczeniu jej majątku, zawiadamia się ministra wskazanego jako właściwego do sprawowania nadzoru nad Fundacją.
Art. 20
Statut Fundacji wchodzi w życie z dniem jej zarejestrowania.
Warszawa, dnia 10 maja 2016 r.
Przewodniczący Rady Fundacji